О раби Аллага, є якесь благородне і благодатне дерево, яке є найкращим з усіх дерев. І Всевишній Аллаг навів це дерево як притчу для свого віруючого раба.
Всевишній Аллаг уподібнив Свого віруючого раба цьому дереву у Своєму Писанні:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25)
«Хіба ти не бачив, як Аллаг навів як притчу для благого слова благе дерево? Основа у нього міцна, а гілки йдуть вгору. Воно дає свої плоди постійно з дозволу свого Господа. І приводить Аллаг притчі для людей, можливо, вони згадають».
Коран, сура Ібрагім, 14:24-25
Від Анаса бну Маліка (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) передано з приводу цього аяту, що це дерево – фінікова пальма (нахля).
Одного разу Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звернувся до своїх сподвижників із запитанням, сказавши їм:
إنَّ مِنَ الشَّجَرِ شَجَرَةً لا يَسْقُطُ ورَقُها، وإنَّها مَثَلُ المُسْلِمِ، فَحَدِّثُونِي ما هي؟
«Воістину, з дерев є таке дерево, листя якого не опадає, і це дерево подібне до мусульманина. Скажіть мені, що це за дерево?»
І люди почали думати, називати різні дерева, що ростуть у пустелі. Тоді ще зовсім юний ‘Абдуллах бну Умар (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) теж був у цьому зібранні і сказав: «І мені спало на думку, що, напевно, це фінікова пальма». Але він посоромився дати відповідь, тому що в зборах були старші люди зі сподвижників. І люди потім сказали: «О Посланець Аллага, скажи нам, що це за дерево?». І він сказав:
هي النَّخْلَةُ
«Це фінікова пальма».
Муслім (2811) і аль-Бухарі (61)
І передано від Ібн ‘Умара (нехай буде задоволений ними обома Всевишній Аллаг), що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَثَلُ الْمُؤْمِن مَثَلُ النَّخْلَةِ، مَا أَخَذْتَ مِنْهَا مِنْ شَيْءٍ نَفَعَكَ
«Віруючий подібний до пальми, що ти не візьмеш від пальми, все приносить користь».
«Сахіх аль-Джамі’» 5848, аль-Баззар, ат-Табарані (12/411, 13514), аль-Байхакі (9072)
О раби Аллага, чому пальма має таку величезну перевагу і наведена як порівняльна притча для віруючої людини? Чому вона ось так виділена з усіх дерев? Завдяки своїм достоїнствам і своїм різноманітним користям. Це дерево міцне, у якого міцна основа. Дерево, гілки якого йдуть вгору і яке постійно дає свої плоди. Це дерево благодатне, воно має «барака» (благодать), яке вклав у нього Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Що б ти не взяв із цього дерева, усе приносить користь.
Нехай кожен поміркує, у чому це дерево схоже на віруючого? Чому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) і Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) уподібнив віруючого цьому дереву?
ПЕРШЕ, тому що пальма обов’язково має корінь, основу, стовбур, гілки, листя, плоди. Ось так само й віруючий: його віра (аль-іман) у його серці обов’язково має свою основу і свої гілки, свої плоди. Основа дерева – іман (віра) та його шість стовпів, у які наказано нам вірити. Гілки цього дерева – це праведні діяння (аль-‘амалю саліха), усі діяння, що до вподоби Всевишньому Аллагу. А плоди цього дерева – це та користь, ті нагороди, те щастя і той успіх, що віруюча людина отримує в цьому світі та вічному світі.
ДРУГЕ, пальма не може жити, якщо не поливають її спеціальною речовиною – водою. Пальма не може існувати, не може жити без води, вона обов’язково потребує хорошого поливу. Якщо ти зменшиш кількість необхідної води для неї, то пальма почне в’янути, а може й узагалі загинути. Ось так само й віруюча людина: віра (іман) у її серці може жити тільки в тому разі, якщо вона її поливає, зрошує спеціальною речовиною своє серце. Що це за речовина, о раби Аллага? А це одкровення (аль-уахйі): аяти Корану та Сунна Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Якщо ти не будеш поливати своє серце корисними знаннями з Корану та Сунни, без цього загине твій іман (віра). Серце не може без цього нормально жити.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا
«А невже той, що був мертвим, а Ми оживили його й дали йому світло, за допомогою якого він іде серед людей, подібний до того, хто перебуває в мороках і не може вийти з них?»
Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6:122
О раби Аллага, якщо людина не доглядатиме за цим деревом віри (іман), постійно зрошуючи своє серце корисним знанням і праведним діянням, і згадуванням Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то це дерево засохне. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав про це:
إنَّ الإيمانَ ليَخلَقُ في جوفِ أحدِكم كما يَخْلَقُ الثوبُ، فاسأَلوا اللهَ أن يُجدِّدَ الإيمانَ في قلوبِكم
«Віра у ваших серцях занепадає (старіє), як занепадає (старіє) одяг. Так просіть же Аллага оживляти (оновлювати) віру (іман) у ваших серцях».
«Сільсіля ас-Сахіха» (1585), ат-Табарані (14/70, 14668)
ТРЕТЄ, тому що пальма – дуже міцне дерево. Сказано в аяті:
«أَصْلُهَا ثَابِتٌ»
«Основа в нього міцна»
Коран, сура Ібрагім, 14:24
Ось також віра (іман): якщо іман зміцнився в серці людини, то він стає непорушним, міцним, більш стійким, ніж гори. Якщо це справжній іман, ніщо не може похитнути цю віру.
Запитали в одного з попередників, в імама аль-Аузаї: «А іман може збільшуватися?» Він сказав: «Так. Може так збільшуватися, що стає як гора». «А може зменшитися?» “Так, може. Може зменшитися настільки, що зникне зовсім». Хай урятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений)!
ЧЕТВЕРТЕ, пальма не росте скрізь на кожному ґрунті, для пальми потрібен особливий, благодатний ґрунт. Є такі місця, де пальма взагалі не може рости, і є місця, де вона росте, але не дає плодів. Також є місця, де вона дає плоди, але це слабкі плоди. Не кожна земля підходить для пальми. Ось так само і віра: не кожне серце здатне вмістити в себе віру, не в кожному серці віра здатна закріпитися, а тільки в тому, якому Всевишній Аллаг приписав з милості Своєї настанову (аль-хідая) на Прямий шлях. Тільки в серці тієї людини, груди якої широко розкрив Всевишній Аллаг, зростає й перебуває іман. Тобто серця – це як посудини. А посудини бувають різні за своєю місткістю: є місткі, а є такі, що не можуть вмістити в себе іман.
Далі, о раби Аллага, чим ще схожа пальма на віруючого?
П’ЯТЕ, пальма, як сказано в аяті:
«كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ »
«Благе дерево»
Коран, сура Ібрагім, 14:24
Воно цілковито благе: гарний і благий вигляд, благий запах, благі плоди, і блага користь, що виходить від цього дерева. Ось так само і віруючий: його якості, слова, дії та помисли благі. Віруючий добрий усередині і зовні. Ось таким ось буває віруючий.
І подивіться, що розповідає нам Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), що коли віруючі увійдуть до Раю, хранителі Раю скажуть їм:
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ
«Мир вам, ви були благими, так входьте ж у Рай навіки».
Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:73
ШОСТА схожість, про яку говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
«مَا أَخَذْتَ مِنْهَا مِنْ شَيْءٍ نَفَعَكَ »
«Що б ти не взяв від цього дерева, у всьому користь».
Так, пальма – це таке дерево, в якому все корисне: стовбур, листя, гілки, плоди, серцевина корисні. Ось так само і віруюча людина: від неї виходить тільки користь для оточуючих, для її братів по вірі, для тих, хто спілкується з нею.
Що ми бачимо від віруючої людини? Ми бачимо від неї благу моральність, високі норми благопристойності, благе поводження, щиру доброзичливість щодо людей, що від неї виходить добро, вона не шкодить людям ні своїм язиком, ні руками.
СЬОМЕ, у пальмі є серце. Відомо, що основа віри (іману) людини – у серці, а гілки його – це діяння. Так от, у пальми є серце, без якого пальма не може існувати, і воно називається «الْجُمَّارُ» «аль-джуммар». Якщо в пальми забрати його, то пальма загине. Це серце пальми (джуммар) має дуже приємний і солодкий смак. Ось так само і серце віруючого: воно найблагородніше і найкраще; серце віруючого не несе нічого в собі, окрім блага, прямоти, праведності (істік’ами) і розсудливості.
Далі, о раби Аллага, чим ще схожа пальма?
ВОСЬМЕ, подивіться, плоди пальми – це фініки – це найкращі плоди, які існують! За своїм смаком і своєю солодкістю не існує нічого солодшого й кориснішого з плодів, ніж фініки.
Ось також віра (іман): вона має солодкий смак. Якщо людина пізнала іман, то вона знає, який смак і солодкість має іман. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَة الإِيمَانِ: أنْ يَكُونَ اللهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَأنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لا يُحِبُّهُ إلَّا لِلَّهِ، وَأنْ يَكْرَهَ أنْ يَعُودَ في الْكُفْرِ بَعْدَ أنْ أنقذه الله منه، كما يَكْرَهُ أنْ يُقْذَفَ في النّارِ
«Три речі є, якщо вони є в людині, то пізнає вона за допомогою них насолоду віри (іману): коли Аллаг і Його Посланець улюбленіші для неї, ніж усі інші; коли вона любить якусь людину лише заради Аллага; і коли їй ненависне повернення в невір’я так само, як їй ненависно, щоб її кинули у Вогонь».
аль-Бухарі (16), Муслім (43), ат-Тірмізі (2624), ан-Насаї (4987), Ібн Маджа (4033) та Ахмад (12021)
ДЕВ’ЯТА схожість між пальмою та віруючим, що пальми дуже відрізняються одна від одної й не на одному рівні за своєю якістю, добротою та за своїми плодами. Між пальмами існує дуже велика відмінність. Ось так само і віруючі не однакові за своїм рівнем, за рівнем свого іману і за рівнем своєї доброти. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробив віруючих різними: між ними різниця і величезна різноманітність за ступенем їхньої богобоязливості та іману.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا ۖ فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ
«А потім Ми дали Писання у спадок тим, кого обрали з рабів Наших. І серед них (віруючих) є той, що заподіює несправедливість своїй душі (чинить якісь гріхи), і є поміркований, а є той, що випереджає інших у прагненні до благого з дозволу Аллага. І воістину, це є велика милість».
Коран, сура Фатір (Творець), 35:32
І нарешті, ДЕСЯТА схожість: що більше живе пальма, то вона стає кращою й кращою, і плоди в неї стають дедалі якіснішими й солодшими. Ось так само і віруюча людина: якщо це по-справжньому віруюча людина, то що більше вона живе, то кращими стають її діяння, то більше в ній стає блага.
Один бедуїн з пустелі запитав Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
يَا رَسُولَ اللهِ أيُّ النَّاسِ خَيْرٌ؟
«О Посланець Аллага, хто найкращий з людей?»
Він сказав:
مَن طَالَ عُمُرُهُ، وًحَسُنَ عَمَلُهُ
«Це той, у якого довге життя і благе діяння».
ат-Тірмізі (2330)
Це деякі аспекти схожості пальми на віруючу людину та віруючу людину на пальму.
Коли ми думаємо й розмірковуємо над цією притчею, яку навів нам Всевишній Аллаг і яку навів нам Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), воістину, роздуми над цим збільшують віру (іман) людини. Воістину, збільшується подяка Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) і вихваляння Аллага (Пречистий Він і Піднесений) за те, що Він дарував нам найголовніше добро і благо – це віра (іман).
Отже, о раби Аллага, пальма – це благодатне дерево (щаджаратун мубарака), яке несе в собі багато користі. У нього є плоди і місце, де воно росте, і в нього є те, чим воно поливається і зрошується, і в нього є стовбур, основа, і є гілки та плоди.
Як пальма має все це, так і дерево іману має все це. Де місце древа іману? У серці віруючої людини. Ось туди в серці закладаються зерна іману, і звідти виростає іман і гілки його.
Що стосується того, чим зрошується древо іману, о раби Аллага, то воно зрошується одкровенням від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), Кораном і Сунною. Ось тоді воно буває живим.
Основа цього дерева – це шість стовпів іману. І найголовніший із цих стовпів і основ дерева іману – це віра в Аллага (Пречистий Він і Піднесений), це Таухід (Єдинобожжя) – поклоніння тільки Всевишньому Аллагові (Пречистий Він і Піднесений).
А гілки цього дерева – це праведні численні діяння, що до вподоби Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), що наближають до Нього (Пречистий Він і Піднесений).
А плоди цього дерева іману – це те благо і ті нагороди та щастя, що віруюча людина отримує в цьому світі та вічному світі.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25)
«Хіба ти не бачив, як Аллаг навів як притчу для благого слова благе дерево? Основа у нього міцна, а гілки йдуть вгору. Воно дає свої плоди постійно з дозволу свого Господа. І приводить Аллаг притчі для людей, можливо, вони згадають».
Коран, сура Ібрагім, 14:24-25
І ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він виростив і зміцнив дерево іману в наших серцях. Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він допоміг нам згадувати Його, дякувати Йому, і поклонятися Йому найкращим чином.