О віруючі, о раби Аллага, воістину, погляд – це найголовніші двері, найширша, найпросторіша дорога, вхід якої веде до серця. Тому оберігати свій погляд, захищати свій погляд – це означає захищати своє серце. І, навпаки, втратити контроль над своїм зором, над своїм поглядом – це значить втратити своє серце, тому що погляд, зір – це стріла зі стріл шайтана, стріла з колчана сатани. І якщо людина відпустить повіддя свого погляду, якщо вона дозволить своєму погляду, своїм очам дивитися на гріховне і на заборонене – це означає, що вона занапастить своє серце, це означає, що вона завдасть непоправної, жахливої шкоди своєму серцю. І взагалі, початком гріха і початком пороку є погляд. Спочатку погляд, після погляду виникають думки, на зміну думкам приходить бажання, бажання змінюється рішучістю, а рішучість закінчується тим, що потім людина потрапляє в гидоту і в гріх.
Ніщо так не захищає серце людини, ніщо так не захищає душу, ніщо так не виховує людину, не покращує, не виправляє її, не виправляє раба Аллага, як захист погляду, як оберігання твого погляду. І наскільки чисті бувають люди, які оберігають свій погляд. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить у Корані, звертаючись до Своїх рабів, говорить Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає), щоб він сказав це рабам Аллага, віруючим:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
«Скажи віруючим, нехай опускають свої погляди й оберігають свої статеві органи, – це чистіше для них. Воістину, Аллаг знає, що вони роблять.
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ فُرُوجَهُنَّ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
І скажи віруючим жінкам, щоб вони опускали свої погляди і щоб оберігали свої статеві органи»
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:30-31.
Передано від Убади ібн ас-Саміта (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
اضمَنوا لي ستًّا من أنفسِكم أضمن لَكمُ الجنَّةَ: اصدُقوا إذا حدَّثتم، وأَوفوا إذا وعدتُم، وأدُّوا إذا اؤتمِنتُم، واحفَظوا فروجَكم، وغضُّوا أبصارَكم، وَكفُّوا أيديَكم
«Гарантуйте мені шість речей від вас, і я ручаюся для вас за Рай, гарантую вам Рай: говоріть правду, коли розмовляєте, і виконуйте обіцянку, коли обіцяєте, і дотримуйтесь довіреного, виправдовуйте довіру, коли вам довіряють, і оберігайте ваші статеві органи, і опускайте ваші погляди, відводьте їх від забороненого, і утримуйте ваші руки від скоєнь гріховних дій»
(Хадис передано в «ас-Сахіха», (№ 1470)).
Передано, що одного разу Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, звертаючись до сподвижників:
إياكم والجلوسَ بالطرقاتِ
«Остерігайтеся того, щоб сидіти біля доріг».
(Сахіх Абу Дауд, 4815).
Тобто біля дороги, коли там ходять люди. Люди сказали: «О Посланець Аллага, ми не можемо без цього обійтися, бо ми там збираємося для якихось важливих розмов».
Тоді Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
فَإذَا أبَيْتُمْ إلاَّ المَجْلِسَ، فَأَعْطُوا الطَّريقَ حَقَّهُ
«Якщо хочете не інакше, як сидіти там біля доріг, тоді дайте дорозі її право».
Люди сказали: «А в чому полягає право дороги, о Посланець Аллага?»
Він сказав:
غَضُّ البَصَرِ
«Опускати погляд».
Тобто, якщо проходить хтось, проходять жінки, хтось, на кого не можна дивитися, опускати погляд.
وَكَفُّ الأَذَى، وَرَدُّ السَّلامِ، وَالأمْرُ بِالمَعْرُوفِ، والنَّهيُ عن المُنْكَرِ
«Відмовитися від того, щоб заподіювати якусь шкоду людям, відповідати на салям тим, хто проходить, і закликати їх до схвалюваного та утримувати їх від засуджуваного»
(Хадис передали аль-Бухарі (№ 6229), Муслім (№ 2121))
І дуже багато хадисів, о раби Аллага, які говорять нам про необхідність стримувати свій погляд від того, щоб не дивитися на заборонене.
І, о раби Аллага, цей заповіт стає особливо актуальним у наші дні. Сьогодні, коли всюди стільки зла, коли всюди стільки вад, коли гріховні спокуси наступають на людину з усіх боків, особливо з боку сучасних засобів: телевізійних супутникових каналів, всесвітньої павутини – мережі Інтернет, приладів, що у вас у кишенях, розумних телефонів, інших ґаджетів, – усі ці речі стають причиною чого? Частих поглядів людини на заборонене. Раз у раз підкидають людям безліч гріховних картин, гріховних зображень. Якщо людина дасть своєму погляду свободу і стане на них дивитися, то вони зіпсують і погублять її серце. Тому як сильно, о віруючі, о раби Аллага, ми потребуємо з вами того, щоб часто нагадувати одне одному про необхідність опускати свій погляд і розповідати одне одному, які хороші плоди людина отримує через це, благі та великі.
Видатний учений імам Бну-ль-Каййім (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) присвятив розмові про це, тобто які плоди корисні, яка користь від того, щоб відводити свій погляд від забороненого, та перерахував багато користі в одній зі своїх книг. Давайте ми з вами деякі з цих корисних речей розберемо, і я розповім вам про десять речей.
Десять речей, які отримаєте ви, якщо будете відводити свій погляд від забороненого заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Перша користь і найголовніша – коли ти відводиш свій погляд від забороненого, тим самим підкоряєшся наказу Аллага (Пречистий Він і Піднесений). А підкорення наказам Аллага (Пречистий Він і Піднесений) – це запорука твого щастя в цьому світі і у вічному світі. Нічого, нічого для людини немає кориснішого, ніж виконувати накази Аллага (Пречистий Він і Піднесений), ніж цуратися заборон Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо хтось знайшов щастя в цьому світі і у вічному світі, то тільки завдяки тому, що він підкорявся наказам Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо хтось нещасний у цьому світі й у вічному світі, то це тільки тому, що він не послухається наказів Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Отже, це перша користь.
Друга користь, о раби Аллага: якщо ти відводиш погляд, то це не дає отруєним стрілам, які можуть убити людину, вплинути на твоє серце.
Третя користь, о раби Аллага: якщо ти будеш відводити погляд від забороненого, це дасть твоєму серцю невимовне, солодке почуття спілкування з Аллагом (Пречистий Він і Піднесений), це зосередить твоє серце на Аллагу (Пречистий Він і Піднесений). Навпаки, якщо ти станеш розпускати свій погляд і дивитися куди завгодно, то це розщепить твоє серце, це розсіє увагу, спрямованість серця до Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Воно вже не буде зосереджене на Аллагові (Пречистий Він і Піднесений). І це віддалить тебе від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), віддалить твоє серце. Тому немає нічого шкідливішого для серця, ніж погляд на заборонене, тому що через це відбувається що? Відбувається відчуження між тобою і твоїм Господом, віддалення тебе від твого Господа. Навіщо тобі бути відчуженим від Аллага (Пречистий Він і Піднесений)?
Четверта користь, о раб Аллага: якщо ти будеш відводити свій погляд від забороненого, це зміцнить твоє серце, і це внесе в нього радість. Ось що сила і радість. А якщо ти будеш дивитися куди попало, в результаті цього буде слабкість і печаль.
П’ята користь, о раби Аллага: у серці людини, яка не дивиться на заборонене, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) поміщає світло (нур), і, навпаки, у людини, яка дивиться на заборонене, її серце одягається, занурюється в морок. Тому не випадково, подивіться, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у Корані, після аяту, який ми з вами прочитали на початку хутби:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
«Скажи віруючим, нехай опускають свої погляди»
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:30.
Слідом за цим аятом Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ
«Аллаг – світло небес і землі, і світло Його подібне до ніші, у якій світильник»
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:35.
Тобто серце людини, яка підкоряється наказам Аллага, і один з них – це відводити погляд від забороненого, у серці її виникає світло від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). А якщо твоє серце висвітлюється цим світлом від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то тоді починає до твого серця спрямовуватися все хороше і благе. Делегації, натовпи хорошого, доброго йдуть до твого серця. Якщо ти опускаєш свій погляд, якщо у твоєму серці оселяється світло, то що відбувається? Усе хороше й добре цілими натовпами й делегаціями починає йти до твого серця.
А якщо навпаки, якщо твоє серце занурюється в морок, то що відбувається? Навпаки, все погане, все зле йде до твого серця. Різноманітні омани, релігійні нововведення (бід’ати), прагнення до порочних пристрастей, залишення прямого шляху, відраза від тих речей, що дають щастя. Це, навпаки, устремління до речей, які роблять людину нещасною. Ось що відбувається з людиною, якщо в її серці темрява.
А якщо в її серці світло, то всі ці речі розсіюються завдяки цьому світлу. Якщо в серці людини зменшується світло, о раби Аллага, тоді людина стає ніби сліпою. Вона сліпа, і вона блукає в цьому непроглядному мороці й нічого не бачить.
Далі, о раби Аллага, шоста користь і дуже важлива, якщо людина оберігає свій погляд, – це одна з причин того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дає їй таку річ, як справжня проникливість і прозорливість (фіраса садік’). Що це таке? Це в тебе з’являється здатність відрізняти істину від неправди, правду від неправди, правдиву людину від брехливої людини. Це називається фіраса. І була така праведна людина Шуджа’ аль-Кірмані, що сказав такі слова: «Хто облагороджує себе ззовні дотриманням Сунни Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), та облагороджує себе зсередини постійним контролем та опусканням свого погляду, відведенням його від забороненого, та втримуючи свою душу від омани, та харчуючись дозволеним (халялем), то проникливість у того стає безпомилковою». Тобто його проникливість (фіраса) стає безпомилковою. І ось, ця людина, Шуджа’ аль-Кірмані, подейкують, і була такою людиною, в якої була ця безпомилкова проникливість, бо, о раби Аллага, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) нагороджує раба за його діяння чимось, що подібне до його діяння. Це правило – діяння подібне до відплати (аль-джаза-у мін джинісіль-амаль). І якщо людина залишає щось заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений), відмовляється від чогось заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) завжди натомість дає їй щось краще. Це правило Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Так от, якщо ти стримуєш свій погляд, не даєш дивитися очам на заборонене, ти стримуєш свій погляд заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) натомість відпускає на волю, дає простір, свободу твоєму внутрішньому погляду, баченню твого серця. Тому для тебе відчиняються широкі двері до знання, до пізнання Аллага (Пречистий Він і Піднесений), до віри (іману), у серці виникає проникливість (фіраса). Завдяки чому? Завдяки зору, баченню, яке з’являється в серця.
А хто чинить навпаки, з тим відбувається зворотне. Тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), коли розповідає про співгромадян пророка Люта (Лута), про людей, які займалися огидним гріхом чоловіколюбства, говорить:
لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ
«Клянуся життям твоїм, вони сліпо блукали в сп’янінні»
Коран, сура Аль-Хіджр, 15:72.
Подивіться, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) чим їх описує? Що вони сліпі, тобто в них немає внутрішнього бачення, бачення серця, що вони п’яні, тобто їхній розум зіпсований, їхні серця перебувають у сп’янінні.
Сьома користь, о раби Аллага: від того, що ти будеш утримувати свій погляд, це дасть твоєму серцю хоробрість, і міць, і силу. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) підтримує віруючого чим? У людини буває сильний доказ, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дає їй силу доказу, і серце її робить хоробрим. Віруюча людина, що підкоряється Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), – хоробра людина. Тому шайтан боїться її, і тому сказано, що, якщо людина протистоїть своїм пристрастям, гріховним бажанням, шайтан тікає від неї, боячись навіть її тіні. Аллагу Акбар!
І навпаки, людина, яка слідує за своїми бажаннями, гріховними пристрастями, що відбувається? Вона стає презирливою, стає низинною. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) карає її за цей непослух тим, що душа її стає нікчемною, низькою, приниженою, слабкою.
Восьме, о раб Аллага, що ти отримаєш як користь, якщо будеш відводити свій погляд. Річ у тім, що ти, якщо будеш відводити свій погляд, перекриєш шайтану доступ до твого серця, зачиниш перед ним ці двері, тому що він проникає в серце в основному через що? Здебільшого через погляд, причому швидше заходить у серце, проникає в нього, ніж повітря проникає в порожнє приміщення. Що робить шайтан? Подивилася людина на заборонене (харам), шайтан починає малювати в її уяві той образ, який вона побачила, на що вона подивилася. І не просто малює, а починає його ще прикрашати, він починає його розмальовувати, потім цей образ закарбовує у твоєму серці, і вже цей образ перетворює у твоєму серці на ідола. І цей ідол стоїть у твоєму серці, перед цим ідолом серце смиренно стоїть або ходить навколо цього ідола. А потім ще не заспокоюється шайтан, він ще починає обіцяти, сіяти в серці всякі мріяння, фантазії. Що він робить? Він розпалює під серцем твоїм вогонь пристрасті, потім починає підкидати гріховні дрова, різні гріховні помисли. Як би він усього цього домігся, якби не погляд? Якби не цей заборонений погляд, через який серце потім опиняється у Вогні. Воно стає оточеним полум’ям, і серце, як ягня, яке підвішене в печі, якого запікають у печі, навколо палає вогонь.
Ось чому, не знаю, чи замислювалися ви про це, чи ні, покаранням для людей, що слідують за своїми пристрастями, і займаються перелюбом, і що пристрасні до заборонених поглядів та заборонених образів, у барзасі, у потойбічному світі, тобто це життя між смертю та Судним днем, яке для них там покарання?
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) повідомив про це, він бачив цих людей, як вони мучаться. Вони перебувають у печі, і там загоряється вогонь, і там їхні душі, і мучаться, і намагаються вилізти, вибратися з цієї печі, а не виходить. І так триватиме доти, доки не настане Судний день і доки не будуть воскрешені, відновлені їхні тіла.
Дев’ята користь, о раб Аллага, якщо ти будеш відводити свій погляд від забороненого, не важливо, на вулиці це чи в ґаджеті, у телефоні, у комп’ютері, де завгодно, якщо ти будеш відводити свій погляд від забороненого, до чого це призведе? Це дозволить твоєму серцю присвячувати себе корисним помислам, міркувати про корисні для серця речі. Це звільняє серце для зайнятості корисними думками. А навпаки, якщо людина дає волю своєму погляду, то що відбувається? Це стає перешкодою, і вже корисні заняття серця розлаштовуються, вони виявляються загубленими, втраченими. Серце впадає в упущення, починає слідувати за пристрастями, стає безтурботним щодо поминання Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Ось так, це дуже важливо. Твоє серце вже не може бути зайнятим корисним через ці заборонені погляди. Тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
«І не підкоряйся тим, чиє серце Ми зробили недбалим, безтурботним до Нашого поминання, і він пішов за пристрастю своєю. І справи його прийшли в розлад і загинули»
Коран, сура Аль-Кагф (Печера), 18:28.
І, нарешті, десята користь, о раб Аллага, знай, що між серцем і оком є дуже широке сполучення. Це означає, що стан одного переходить на стан іншого. Це означає, що, якщо в тебе не в порядку погляд, це потім впливає на серце, порочність погляду позначається на серці, воно теж стає порочним. Навпаки, якщо серце порочне, то це потім позначається на чому? Що людина дивиться на заборонене.
Також і праведність: якщо погляд людини праведний, це позначається на праведності серця. І праведність серця позначається на праведності погляду. Ось так, тому не дивись на заборонене. Чому? Тому що ці порочні погляди призведуть до того, що серце твоє перетвориться на смітник, воно буде смітником, звалищем, де буде всяка нечисть (наджаса). Нечистоти, сміття, бруд – усе це буде потім у твоєму серці. Не зможе потім у такому серці жити любов до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), спрямованість до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), звернення до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) (інаба), радість від близькості Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Уже не зможуть ці речі жити в твоєму серці. У серці буде жити зворотне.
Ось це, о раби Аллага, деякі з тих великих, благих, корисних плодів, до яких призводить відведення погляду від забороненого. Тому кожен віруючий чоловік, кожна віруюча жінка повинні замислитися над цими великими користями, повинні прагнути до того, щоб оберігати свій погляд, охороняти свої очі, щоб врятувати своє серце, щоб врятувати свою релігію, щоб врятувати себе від лиха, нещасть, жахів, які виникають через заборонені погляди. І цих бід і жахів безліч, і немає їм рахунку. Хай урятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений)!
Тому давайте боятися Аллага (Пречистий Він і Піднесений), оберігати наші погляди. І знайте, о віруючі, що найсильнішим стримувальним початком для людини, стримувальним фактором і застережливим фактором для людини є постійна її пам’ять про те, що Аллаг, Господь світів, на неї дивиться і бачить її.
أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى
«Хіба не знає він, що Аллаг його бачить»
Коран, сура Аль-Аляк (Згусток), 96:14.
І ось це постійне усвідомлення того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) тебе бачить, – це достатній чинник для перестереження тебе та для стримування тебе від гріхів, від непослуху Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо людина в якийсь із днів опиняється в якомусь місці, де нікого з людей немає, і вона думає, що ніхто з людей її не бачить, то нехай вона пам’ятає, що бачить її Раббуль алямін, Господь світів, Господь усіх людей, і нехай соромиться Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і нехай боїться Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
І просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він заповнив наші серця богобоязливістю, щоб Він заповнив їх страхом перед Ним, таємним і явним.