Слабкість і лінь в останні ночі Рамадану

Share

 

Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) застеріг нас від дунья і сказав:

فاتقوا الدنيا

“Остерігайтеся дунья” (Хадис передав Муслім).

І сказав, що дунья солодка на смак (хульва хадира) і що дунья

حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ

хадира – свіжа, зелена, що привертає до себе, вабить.

І, звісно, не секрет, що через мирське (дунья), через вигоду дунья люди готові зазнавати труднощів, люди готові не спати ночами, люди готові зазнавати різноманітних негараздів, щоб отримати якусь мирську вигоду. Якщо можна поїхати заробити грошей, якщо можна отримати безоплатно якусь допомогу, якісь продукти чи ще чогось, людина готова рано встати і пізно лягти. Або коли кличуть на якусь смачну їжу, то всі одразу згадують, що відповідати на запрошення – це ваджиб. Але коли йдеться про вічність, коли йдеться про ахіра, то людина часто шукає найменшу зачіпку, щоб цього не зробити, й обманює саму себе. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ

“Але людина сама знає про себе”
(Коран, сура “Воскресіння”, 75:14).

Кожна людина, якщо чесно зізнається собі, легко зрозуміє, чи відтерміновує вона, чи відмовляється від діяння ахіра, бо справді має поважну з погляду релігії причину, чи просто шукає зачіпку, найменшу зачіпку. Трохи болить коліно, щось трохи бік обдуло або щось сьогодні тягне трохи в плечі, значить, нікуди я не піду ні для якого поклоніння. Або щось у мене легка втома, а лікар сказав: “Спати треба сім годин або вісім годин”. І людина під таким приводом відмовляється від великих діянь, від діянь, які очищають її від бруду гріхів. Замість того, щоб потім очищатися від бруду гріхів, а в Рай ти не ввійдеш із цим брудом ніяк. Замість того, щоб очищатися від бруду гріхів за допомогою якихось нещасть у цьому світі, або покарання під час смерті, або покарання в могилі, або покарання в Судний день, або покарання в Пеклі, Аллаг (пречистий Він і піднесений) з ласки Своєї дав тобі діяння, великі діяння, що здатні очищати від бруду гріхів, у міру твоєї щирості (іхляса), у міру твоєї ревності. Діяння, які дозволяють, з милості Аллага (пречистий Він і піднесений), без покарання, без мук увійти в оселю блаженства (даруль салям). Просимо в Аллага (пречистий Він і піднесений) від Його щедрот.

Але такі речі, як слабосилля й лінь (“аль-аджз” і “аль-кясль”), заважають людям. Не випадково Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) просив захисту в Аллага (пречистий Він і піднесений) від “аль-аджза” й “аль-кясль”:

من العَجْزِ وَالكَسَلِ

“Від слабосилля та від ліні”
(Хадис передав Муслім).

Слабосилля – це коли людина, в принципі, може щось зробити, але якось вона дозволяє собі проявити лінощі, слабкість. А лінь, хай врятує Аллаг (пречистий Він і піднесений) від ліні, – якість, притаманна людині, деяким людям особливо. Так ось, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не випадково весь час багато просив у Аллага (пречистий Він і піднесений) захисту від лінощів, від безсилля і від слабовільності. Чому? Тому що ці дві речі ведуть до великої шкоди. Нехай врятує Аллаг (пречистий Він і піднесений).

Ви тільки вслухайтеся в ту радісну звістку, про яку ви, звісно, вже чули неодноразово, але яку, можливо, пропустили повз вуха, і яка, можливо, не проникає в серця. А це слова Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):

من صَام رمضان إيِمَانًا واحْتِسَابًا، غُفِر له ما تَقدَّم من ذَنْبِه

“Хто буде здійснювати нічний намаз у місяць Рамадан з вірою і надією на нагороду від Аллага, тому будуть прощені його попередні гріхи”
(Хадис передали аль-Бухарі та Муслім).

Аллагу Акбар!

А в іншому хадисі сказано:

من قام ليلة القَدْر إيمَانا واحْتِسَابًا غُفِر له ما تَقدم من ذَنْبِه

“Хто простоїть у ніч “‘К’адр” у молитві та в поклонінні з вірою та надією, тому будуть прощені гріхи, що передували йому”
(Хадис передали аль-Бухарі та Муслім).

Зараз якраз настали ці останні десять ночей. Це найкращі ночі й це неоціненний дар Аллага (пречистий Він і піднесений). У тебе зараз є шанс очиститися за допомогою цих діянь від бруду, від тягаря того, що ти накоїв за роки твого життя, у чому ти знехтував перед твоїм Господом і в чому ти знехтував перед творіннями Аллага (пречистий Він і піднесений). Звісно, перед творіннями потрібно попросити вибачення і загладити провину. Але насамперед ми просимо вибачення в Аллага (пречистий Він і піднесений), Він допомагає нам потім у тому, щоб отримати вибачення за скоєне нами й у творінь теж.

Хіба можна знехтувати цим шансом, посилаючись на якісь дурниці, на якісь уявні труднощі, на якісь відмовки?! Людина каже: “Мені важко”. Звичайно, важко, а як ти думав? Ти думав, що Рай досягається без труднощів? Рай – це не дешевий товар. Ти розумієш, що таке Рай? Рай – це вічне блаженство, де ти не боятимешся смерті, де не боятимешся бідності, де не боятимешся старості, де не боятимешся розлуки з близькими, де не буде хвороб, де не буде страждань, не буде нещасть. Ти думав, можна заслужити це без будь-яких труднощів? Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

 وحُفَّتِ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ

“Рай оточений труднощами”
(Хадис передали аль-Бухарі та Муслім).

Або ти думаєш, що ще встигнеш. Ти думаєш, що встигнеш, але не цього року, наступного, не наступного, то потім. Ти даремно так думаєш, бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) тобі сказав вважати себе серед мертвих. Він сказав:

واعدد نفسك في الموتى

“Вважай себе у списку померлих”
(Хадис передав Ахмад. Достовірність підтвердив аль-Альбані “ас-Сахіха”, (1474)).

Ти не можеш знати, десять Рамаданів тобі відпущено, чи п’ятнадцять, чи двадцять, чи сорок. Можливо, це останній Рамадан, можливо, не буде в тебе жодного більше шансу. Чи в тебе все гаразд? Чи в тебе немає за душею гріхів, чи ти нагромадив так багато благих справ, що тобі вже нічого не страшно, і тобі нема чого до них додати, і тобі вже спокійно, і ти готовий спокійно піти з цієї оселі діянь та ввійти в оселю відплати, в оселю розрахунку? А може, ти не знаєш, що той, якому пробачили всі його попередні й наступні гріхи, проводив ці десять ночей у старанному поклонінні Аллагові (пречистий Він і піднесений), не покладаючись на те, що йому все пробачено? Він зав’язував туго свій ізар для старанного поклоніння, як у нас кажуть: “Засукавши рукава”. Він віддалявся від дружин, проводив ніч у поклонінні й будив свою сім’ю, як про це повідомляє матір правовірних ‘Аїша (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг). Вона говорила:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دَخَلَ العَشْرُ أَحْيَا الليلَ، وأَيْقَظَ أَهْلَهُ، وَجَدَّ وَشَدَّ المِئْزَرَ

“Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), коли наставали останні десять ночей, проводив усю ніч у поклонінні. В інші ночі він якусь частину спав, якусь поклонявся, а всі ці ночі безперервно проводив у поклонінні, і будив свою сім’ю, і був старанним, і зав’язував туго свій ізар”
(Хадис передали аль-Бухарі та Муслім).

Що означає “зав’язував туго свій ізар”? Значить, віддалявся від дружин, від близькості з ними, тому що був зайнятий поклонінням. Або друге значення виразу “зав’язував туго свій ізар” – був старанним у поклонінні Аллагові (пречистий Він і піднесений).

Тому не будь легковажним! Навіть у таку ніч, не будь легковажним, не будь дурнем, не будь рабом своєї забаганки, своїх лінощів, своїх звичок, свого нафсу, тому що ці ночі безцінні! Тому що ці ночі безцінні, якби ти тільки розумів!