О віруючі, о раби Аллага! Наш Господь у Своєму Писанні говорить:
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ * ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ * إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ * فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ * فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
«Воістину, Аллаг обрав Адама, і Нуха, і сім’ю Ібрагіма, і сім’ю ‘Імрана над світами як потомство одних від інших. Аллаг – Чуючий, Знаючий. І ось сказала дружина ‘Імрана: “О Господь мій, я обіцяла Тобі те, що в моєму лоні, присвятивши [це Тобі Одному], то прийми ж від мене. Воістину, Ти – Чуючий, Знаючий”. А коли вона склала свій тягар (народила), вона сказала: “О Господь мій, я народила її дівчинкою, – а Аллаг краще знає, кого вона народила, – і чоловік не подібний до жінки. Я назвала її Мар’ям, і я шукаю у Тебе захисту для неї та її нащадків від проганяємого шайтана”. І її Господь прийняв дитину найкращим прийомом, і виплекав її найкращим чином, і доручив її опіці Закарійї. І щоразу, коли Закарійя заходив до неї в місце, де вона поклонялася Аллагові (міхраб), то знаходив там у неї їжу. І сказав він їй: “О Мар’ям, звідки в тебе це?” Вона сказала: “Це від Аллага. Воістину, Аллаг годує, кого забажає, без ліку”»
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:33-37
О раби Аллага, Всевишній розповідає нам у Своєму Писанні історії про праведників. Серед цих праведників, які згадуються в Книзі Аллага, – Мар’ям.
Мудрий сенс цього, чому Аллаг розповідає нам про цих праведних людей:
1) щоб ми з вами любили їх;
2) щоб ми наслідували їхній приклад;
3) щоб ми просили Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він допоміг нам і допоміг набувати ось цих якостей, що були в них;
4) щоб ми осуджували самих себе за те, що не маємо цих якостей або далекі від них
І згадує Аллаг про них, щоб показати їхні чесноти першим і останнім поколінням людства.
Дружина ‘Імрана, мати Мар’ям, дала обітницю (назр), присягнулася Аллагові, що якщо дитина в її утробі народиться, то вона віддасть цю дитину бути служителем у мечеті Єрусалиму (Байту ль-Мак’діс), і що ця дитина буде з тих, що поклоняються Аллагові (пречистий Він і піднесений). Вона дала таку обітницю (обіцянку) Аллагу до народження цієї дитини, і вона звернулася до Аллага з благанням (ду’а) за цю дитину і за нащадків цієї дитини. І Аллаг (пречистий Він і піднесений) прийняв її благання (ду’а), і Аллаг (пречистий Він і піднесений) благословив цю дитину й благословив її нащадків. Аллаг зробив народжену дівчинку Мар’ям праведницею, і зробив її дитину посланцем, і зробив їх обох знаменням для світів, як сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَى رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ
“І Ми зробили сина Мар’ям і матір його знаменням і дали їм притулок [від тих, що переслідували їх] на височинах, де було місце для перебування і було джерело [з прісною водою]”
Коран, сура Аль-Мумінун (Віруючі), 23:50.
Вона назвала свою дитину, щойно вона народилася. Можна називати дитину відразу, коли вона народжується, необов’язково, як дехто думає, чекати сьомого дня, щоб назвати дитину. Ні, можна назвати відразу і можна назвати дитину ще до її народження. І дитину може назвати жінка, мати може дати ім’я, якщо батько не проти цього і в нього немає заперечення на це. І потрібно вибрати гарне ім’я для дитини, з гарним змістом. Дружина ‘Імрана назвала свою доньку Мар’ям, що означає на івриті “та, що поклоняється, служить своєму Господу”.
Вона попросила в Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він захистив її та її нащадків від сатани (шайтана). А Аллаг (пречистий Він і піднесений) приймає благання батьків, Аллаг приймає благання матері. Тому, о батьки, багато просіть в Аллага (пречистий Він і піднесений) за ваших дітей, робіть ду’а – Аллаг приймає благання батьків за дитину. Вона доручила захисту Аллага Мар’ям та її нащадків від шайтана. І сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) в хадисі:
ما مِن بَنِي آدَمَ مَوْلُودٌ إلَّا يَمَسُّهُ الشَّيْطَانُ حِينَ يُولَدُ، فَيَسْتَهِلُّ صَارِخًا مِن مَسِّ الشَّيْطَانِ، غيرَ مَرْيَمَ وابْنِهَا
“Немає жодного [народжуваного] немовляти із синів Адама, щоб шайтан не торкався б його, коли він народжується, і тоді видає дитина крик [і плач] від дотику шайтана, окрім Мар’ям та її сина”.
Так Аллаг приймає ду’а, це їх не торкнулося. І Абу Хурайра, який передавав цей хадис від Пророка, нехай благословить його Аллаг і вітає, сказав: «Після цього він прочитав слова Аллага (пречистий Він і піднесений), у яких ду’а про Мар’яму:
وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
“І я шукаю у Тебе захисту для неї та її нащадків від прогнаного шайтана”».
Хадис передали аль-Бухарі (3431) і Муслім (2366).
І тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) передав через Пророка (нехай благословить його Аллаг і привітає) таку настанову й пораду для чоловіків, що, якщо чоловік збирається вступити в статеву близькість із дружиною, перед цим йому слід сказати
بِسْمِ اللَّهِ ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ ، وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
“З ім’ям Аллага. Аллаг, віддали від нас шайтана і віддали шайтана від того, чим Ти нас наділив (від нащадків, яке, можливо, народиться від цієї близькості)
/Бісмі-Лляг, Аллагумма джаннібна ш-шайтана, ва джаннібі ш-шайтана ма разак’тана/”.
Хадис передали аль-Бухарі (6388) і Муслім (1434).
Коли народилася Мар’ям і мати віддала її для поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений), для служіння в домі Аллага (пречистий Він і піднесений) (а у неї не було батька, як кажуть, її батько помер ще до її народження), тут виникла суперечка й виникла тяганина між людьми, хто буде опікуном Мар’ям, і багато хто хотів бути її опікуном. І було кинуто жереб, і цей жереб випав пророкові Аллага Закарійї з волі Аллага (пречистий Він і піднесений). І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані:
وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ
“Ти не був серед них, коли вони кидали свої тростини для письма, хто з них буде опікуном Мар’ям, і ти не був серед них, коли вони вели тяжбу”
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:44.
Жереб випав на Закарійю, і він став її опікуном. Говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا
“Доручив опіку Мар’ям Закарійї”.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) возвеличив цю жінку, і Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробив цю жінку кращою з жінок світів, кращою з жінок землі, з тих нечисленних досконалих жінок, про яких сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Це передано в хадисі від Абу Муси, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
كَمَلَ مِنَ الرِّجالِ كَثِيرٌ، ولَمْ يَكْمُلْ مِنَ النِّساءِ إلَّا مَرْيَمُ بنْتُ عِمْرانَ، وآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ، وفَضْلُ عائِشَةَ علَى النِّساءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ علَى سائِرِ الطَّعامِ
“З чоловіків багато хто досяг досконалості, а з жінок досягли досконалості тільки Мар’ям бінт ‘Імран і Асія, дружина фараона, а перевага ‘Аїші над [іншими] жінками, як перевага саріду над іншою їжею”.
Хадис передали аль-Бухарі (3411) і Муслім (2431).
Сарід – це така особлива та найсмачніша арабська страва, яка була в ті часи, з м’яса та хліба.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) обрав Мар’ям над жінками світів і сказав про це в Корані:
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
«І ось сповістили (сказали) ангели: “О Мар’ям, воістину, Аллаг обрав тебе, і очистив тебе, і обрав тебе над жінками світів”»
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:42.
І зробив Аллаг (пречистий Він і піднесений) Мар’ям найправдивішою. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про це в Корані:
مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ ۖ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ
“‘Іса син Мар’ям не інакше як посланець, і до нього вже були посланці, а мати його найправдивіша (с’іддік’а). Обидва вони куштували їжу”
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:75.
Тобто Мар’ям не пророчиця, як думають деякі, що Мар’ям пророк. Вона не з числа пророків. Вона найправдивіша (с’іддік’а), вона праведниця. Пророки бувають тільки з числа чоловіків, з числа жінок пророків не буває.
Мар’ям була наділена Аллагом (пречистий Він і піднесений) різними чудесами, чудовими явищами (кяраматами), як сказано в аятах, які ми з вами прочитали:
كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ
«Кожного разу, коли Закарійя заходив до неї в міхраб [де вона поклонялася Аллагові], знаходив там їжу і запитував: “Звідки їжа?” Вона сказала: “Від Аллага”».
Тобто Аллаг (пречистий Він і піднесений) ось так посилав їй їжу: з’являлася в неї їжа, продукти, і вона їх їла. Для чого Аллаг (пречистий Він і піднесений) ось так звільнив її від зайнятості приготуванням їжі, від турботи про їжу? Щоб вона весь час поклонялася Аллагові (пречистий Він і піднесений), могла присвятити себе богоугодним діянням.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) згадав у Корані про її чистоту та її цнотливість. Аллаг (пречистий Він і піднесений) похвалив її і сказав:
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ
“І Мар’ям дочка ‘Імрана, яка зберігала в цнотливості своє чрево, і Ми вдихнули в нього (у виріз на її одязі) від Нашого духу, і вона увірувала у Слова свого Господа й Писання Його і була з тих, що смиренно поклоняються Аллагові”
Коран, сура Ат-Тахрім (Заборона), 66:12.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) благовістив, сповістив Мар’ям, що в неї народиться син, який буде не просто Посланцем Аллага, а буде з п’ятьох найбільших посланців (улю ль-‘азм). Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав у Корані:
إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ
“І сказали ангели: “О Мар’ям, воістину, Аллаг благовістить тобі про Слово від Нього, ім’я якому – Масіх ‘Іса ібн Мар’ям” “
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:45.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробив Мар’ям очільницею жінок Раю, як сказав про це Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
سيِّداتُ نساءِ أهلِ الجنَّةِ بعدَ مريمَ ابنةِ عِمرانَ فاطمةُ وخديجةُ وَآسِيَةُ امرأةُ فِرعونَ
“Очільниці жінок Раю після Мар’ям дочки ‘Імрана – це Фатіма, це Хадіджа і це Асія, дружина фараона”.
Хадис передав ат-Табарані (11/415), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Від Фатіми (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) передається, розповідає Умм Саляма та розповідає ‘Аїша про це, у хадисі від Умм Салями, вона каже: “Це було в рік взяття Мекки. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) покликав до себе Фатіму і почав про щось з нею тихо (так, що ніхто не чув) говорити. І щось сказав їй Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), і вона заплакала. Потім щось сказав їй і вона почала посміхатися і сміятися”. Потім, коли помер Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), Умм Саляма запитала в неї і ‘Аїша теж запитала: “Що було? Чому, коли Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), сказав тобі щось, ти заплакала, і потім щось сказав, і ти засміялася?” І вона сказала, пояснюючи, що сталося:
أَخْبَرَنِي رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ أنَّهُ يموتُ، فَبَكَيْتُ ثُمَّ أَخْبَرَنِي أَنِّي سَيِّدَةُ نِساءِ أهلِ الجنةِ إِلَّا مريمَ بنتَ عِمْرَانَ فَضَحِكْتُ
“Мені Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) повідомив, що він [скоро] помре, і я почала плакати, а потім він мені повідомив, що я буду очільницею жінок Раю, за винятком Мар’ям бінт ‘Імран, і я засміялася”.
Хадис передали аль-Бухарі (3623, 3624), Муслім (2450) і ат-Тірмізі (3893).
О раби Аллага! Ми, мусульмани, у ставленні до праведних людей і в тому числі у ставленні до Мар’ям повинні уникати з вами дві крайнощі: одна крайність – це надмірне шанування, а інша крайність – це зневажливе ставлення, тому що є дві неприпустимі крайнощі. Одна крайність у ставленні до Мар’ям – це те, що говорять юдеї про неї. Вони обзивають, ображають і називають її розпусницею, нехай врятує Аллаг (пречистий Він і піднесений). А інша крайність – це ті, які звеличили її до ступеня бога, тому що поклоняються їй поряд з Аллагом (пречистий Він і піднесений), звертаються до неї з благаннями поряд з Аллагом і називають її божою матір’ю. Це дві крайнощі, а істина посередині: вона праведниця, найправдивіша (с’іддік’а), вона мати посланця Аллага ‘Іси ібн Мар’ям (мир йому).
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) тому в Корані говорить про те, що буде в Судний день:
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ
«Аллаг [у Судний день] скаже: «О ‘Іса син Мар’ям, невже ти сказав людям: “Візьміть мене і матір мою богами (тобто тими, кому треба поклонятися і до кого треба закликати і звертатися з благаннями) поряд з Аллагом?”» І ‘Іса відповідатиме: “Пресвятий Ти! Не личить мені говорити те, на що не маю в мене права. Якби я це сказав, Ти б це знав. Ти знаєш, що в мене в душі (в сутності моїй), а я не знаю, що в Твоїй сутності. Воістину, Ти – Той, Хто знає потаємне”»
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:116.
‘Умар ібн аль-Хаттаб (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), і сподвижники розповідають, що вони чули від нього: “Він стояв на мінбарі [проводив проповідь (хутбу)], і він сказав людям:
سَمِعْتُ النَّّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ
“Я чув, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорив:
لَا تُطْرُونِي كما أَطْرَتِ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ؛ فإنَّما أَنَا عَبْدُهُ، فَقُولوا: عبدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ
“Не звеличуйте мене [понад міру], як християни звеличували сина Мар’ям. Я не інакше як раб [Аллага], тому кажіть: “Раб Аллага і Його Посланець” “
Хадис передав аль-Бухарі (3445).
І знайте, о раби Аллага, що з причин входження до Раю, і без цього не увійти до Раю, – це віра в ‘Ісу, в те, що він раб Аллага і Посланець Аллага, і віра в те, що мати його – праведниця.
І сказано в хадисі, каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
مَن شَهِدَ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وحْدَهُ لا شَرِيكَ له، وأنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ ورَسولُهُ، وأنَّ عِيسَى عبدُ اللهِ، وابنُ أمَتِهِ،، وابنُ أمَتِهِ، وابنُ عِيسَى عبدُ اللهِ، وابنُ أمَتِهِ وكَلِمَتُهُ ألْقاها إلى مَرْيَمَ ورُوحٌ منه، وَالجَنَّةُ حَقٌّ، وَالنَّارُ حَقٌّ؛ أَدْخَلَهُ اللَّهُ اللَّهُ الجَنَّةَ علَى ما كانَ مِنَ العَمَلِ
“Хто засвідчить [серцем і язиком], що немає бога істинного (гідного поклоніння), окрім Аллага, Єдиного, в Якого немає співтоваришів, і що Мухаммад – раб Його та Посланець Його, і що ‘Іса – раб Аллага, і посланець Його, і син Його раби, і слово Його, що Він кинув Мар’ям, і дух від Нього (тобто душа, яка вшанована перед Аллагом, пречистий Він і піднесений, обрана), і що Рай і Пекло – це істина, того Аллаг введе до Раю відповідно до його діянь”.
Хадис передав аль-Бухарі (3435).
А тепер послухайте кілька речей, що стосуються того, про що ми з вами говорили. Питання, у яких потрібно виправити помилкове розуміння, на які потрібно звернути увагу.
1. Поширена така думка, що аль-Масіх ‘Іса ібн Мар’ям народився взимку. Але насправді він народився в літні місяці, і достатнім доказом для цього є те, про що сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані, а Він сказав про те, що, коли Мар’ям народила ‘Ісу (мир йому) і їй було тяжко, Аллаг (пречистий Він і піднесений) наказав їй струснути пальму, і посипалися звідти стиглі фініки (сура “Мар’ям”, 19: 23-25), а фініки зріють не інакше як у розпал літа, о раби Аллага. Тому ‘Іса ібн Мар’ям народився в літні місяці.
2. Друге, на чому хочеться загострити увагу, – у жодному разі не можна, о раби Аллага, перебільшувати, надмірно вшановувати праведних людей, бо це одна з головних причин багатобожжя (ширка), одна з головних причин того, що люди починають поклонятися цим святим, ідуть на ці могили та просять у них, окрім Аллага (пречистий Він і піднесений) звертаються до них з ду’а. Що причина цього? Що люди надто починають шанувати праведників. Так, ми любимо праведників, ми любимо угодників (авлія), ми добре до них ставимося, ми поважаємо їх, але ми не перестараємося – ми не поклоняємося їм, ми не надаємо їм якості бога.
3. Зверніть увагу, як часто Аллаг (пречистий Він і піднесений) згадує в Корані про Мар’ям і про ‘Ісу (мир йому), сина її, і це доказ того, що ми, мусульмани, любимо Мар’ям та її сина, що ми віримо в них, що ми шанобливо ставимося до них, що ми віддаляємо Мар’ям від усіх тих звинувачень, у яких звинувачують її. Це вказує на те, що ми, мусульмани, перебуваємо посередині, тобто ми середня громада (умма), і в цьому спростування всім тим, хто вважає, що мусульмани нібито не вірять в ‘Ісу (мир йому) та його матір і не шанобливі до них. Навпаки, ми ближчі до ‘Іси та його матері, ніж інші.
4. О раби Аллага, тут доказ могутності Аллага (пречистий Він і піднесений). Аллаг (пречистий Він і піднесений) створює що забажає. Аллаг (пречистий Він і піднесений) з людей створив одного без батька і матері, і створив одного від батька без матері, і створив одного від матері без батька. Без батька й матері Аллаг створив Адама (мир йому), від батька без матері – це Хавва, дружина Адама, вона створена з ребра Адама, і створений від матері без батька – це ‘Іса (мир йому). Усі інші люди створені від двох батьків.
5. Ще звертаю вашу увагу на важливий момент, який можна винести з того, про що ми вам сказали, – праведність батьків дуже важлива! Якщо батьки праведні, то це одна з причин того, що і потомство буває теж чистим і буває праведним, як сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“Одні з них були нащадками для інших, і Аллаг – Чуючий, Знаючий”.
6. І нарешті, о раби Аллага, – деякі люди засмучуються і журяться, коли в них народжуються доньки. Але, воістину, в цій історії для нас повчання – що Аллаг (пречистий Він і піднесений) може дати благодать (баракю) і благо в дочці більше, ніж у синові. Хоча, звісно, дитина чоловічої статі не подібна до дитини жіночої статі, але Аллаг (пречистий Він і піднесений) часто дає в дівчатках більшу благодать, ніж у хлопчиках.